Szeptember 17-én, a Színházak Éjszakáján mutatkozik be a Dumaszínház új produkciója, a Smink Lemo Show. Bánki Gergellyel, az előadás egyik alkotójával beszélgettünk.

A Dumaszínház már korábban is próbálkozott olyan produkcióval, melyben színészek mutatkoznak be stand-upos szerepben. Miben lesz ez más, mint az eddigiek?

Valóban volt már korábban egy ilyen próbálkozás. Akkor minden előadásban más-más színészek stand-upoltak, de nem volt igazán gazdája a műsornak. Nemrég azonban megbeszéltem Litkai Gergellyel, hogy csinálunk ebből egy jól körvonalazható előadást. Ebben állandó szereplők fognak fellépni: Stefanovics Angéla, Ficzere Béla, Lengyel Tamás és jómagam. A színészet és a színészélet különböző oldalait igyekszünk majd megmutatni benne, a lehető legszórakoztatóbb formában. Ez azt is jelenti, hogy az egész produkciót a puszta stand-up irányától kicsit a színház felé mozdítjuk el. Azt gondoltuk, hogy érdekesebb műsort tudunk csinálni, ha nemcsak egy mikrofonnal állunk ki a színpadra, hanem egy-egy jelenetet is előadunk.

Hogyan esett a választás erre a négy szereplőre? Tervezitek új művészek bevonását?

Azért ezeket a partnereket kértem fel, mert mindannyiukkal dolgoztam már korábban, nagyon szórakoztatónak tartom a személyiségüket, és remekül tudunk együtt dolgozni. Egyelőre szeretnénk, ha beindulna ezzel a négy szereplővel a műsor, de később akár azt is el tudom képzelni, hogy újabb színészeket vonjunk be.

Hogyan képzelhetjük el az előadást? Jelmezekre, kellékekre és kidolgozott jelenetekre lehet számítani?

Mind a négyen előadunk egy-egy személyesebb hangvételű stand-upot, ami nagyjából a műsor felét teszi ki. Ez lesz a műsor stand-up műfajhoz közelibb része. A másik fele már sokkal színházibb lesz, ebben jeleneteket, verseket adunk majd elő. Többek között ellátogatunk egy fővárosi, egy vidéki és egy alternatív színház próbájára, de betekintünk egy roppant érzékeny színésznő lelkébe is, stb. Ezekhez persze használunk némi kelléket. Interaktív része is lesz a produkciónak, amiben pl. a nézőknek a mindennapokban is használható színészi eszközöket tanítunk.

Hallhatunk erre egy-két példát?

Nem akarok minden poént lelőni, de arra például megpróbáljuk megtanítani a nézőket, hogy milyen színészi lehetőségei vannak az embernek abban az esetben, ha ellenőrrel találkozik.

Hogyan álltak össze az előadás szövegei és milyen teret kap az improvizáció?

Négyünk közös munkája volt az előadás szövegkönyve. A stand-up produkciókhoz hasonlóan ennek az előadásnak is az elejétől a végéig pontosan megírt és gondozott szövege van, amitől később persze esetleg eltérhetünk. A szóló blokkokat mindenki magának írta, hiszen javarészt saját élményekből táplálkoznak, a jelenetek pedig együtt dolgoztuk ki. Arra törekedtünk, hogy a színészélet minél jellemzőbb momentumait mutassuk meg általuk, ezért különböző adomákat, történeteket sűrítettünk bennük össze, olyanokat, amik vagy velünk estek meg, vagy másoktól hallottuk.

Ezek a jelenetek igaz történeteket vagy színházi legendákat dolgoznak fel?

Az esetek 99%-ában valakivel, valamikor, valamelyik színházban tényleg megtörténtek ezek a dolgok. Olyan sztorikból válogattunk, amik próbák, előadások vagy filmforgatások során történtek.