Alkalmanként két műsort rögzítenek a Symbolban, négy-négy stand-upos szereplésével. A munka pénteken kezdődik, amikor a fellépők egyeztetik a humorkoordinátorral, hogy ki miről szeretne beszélni, nehogy mindenki ugyanazokkal a poénokkal bombázza a közönséget. Ekkor kezdi meg a munkát a stáb is. Vasárnap beépül a díszlet és a világítás. Hétfőn, a felvétel napján újabb egyeztetések, közben a Symbol hátsó bejáratához megérkezik a közvetítő kocsi, odabent pedig beüzemelik a kamerákat, a fényeket. Délután próba a szereplőkkel, este hattól felvétel. A következő napokban még egy kis stúdiómunka, finomhangolás, és kész az anyag. A kulisszák mögé néztünk be.

KOVÁCS KRISTÓF PRODUCER

Kovács Kristóf vérbeli tévés, a show világának szakértője. Profi. Amerikában tanulta a szakmát. Már egyetemistaként is rajongott a Late night show műsorokért, melyek szerves része a humor. 17 évig a Fábry Show producere volt. Mostanában a Showder Klub producere is. A műsor felvételén minden részletére figyel. Legyen az világítás, kameraállás, díszlet. De azért hozzáteszi: „Előbb a tartalom, és csak azután a külsőségek.” Azt mondja, amíg nincs egy Fábry, egy Bödőcs vagy egy Kőhalmi, addig semmi sincs. Nála mindig a fellépő kvalitásai állnak a sor elején, ha azzal minden rendben, utána jöhet a műsor tervezése, a látvány és a szerkesztés.

És, hogy miért ilyen népszerű műfaj a stand-up? Szerinte ez a humor letisztult végpontja. „Amikor egy előadó a saját szövegét mondja, karnyújtásnyira a közönségtől, annál erősebb hatás nincs. A stand-up kiszórja magából azt, aki nem tehetséges, nem önazonos. Ráadásul a műfaj előadói nagyon gyorsan tudnak reagálni arra, ami a közvetlen környezetükben vagy a közéletben történik. Ülnek a metrón, hallanak egy hírt, írnak róla négy poént, és este már mondják is. Ma a humoros szövegek szerzőinek nem kell színészek mögé bújniuk, termékenyek és szabadok.”

KUKURUZSNYÁK GYÖRGY, AZAZ KUKSI, A BEMELEGÍTŐ EMBER

A Fábry Show és a Showder Klub úgynevezett bemelegítő embere. Vérbeli rodeobohóc. Ő az, aki a felvétel előtt néhány percig hangolja a közönséget. Izzítja a viccvulkánt. Meg a tapsorkánt. Nem titkolja: néha vágyik arra, hogy ő maga is igazi stand-uposként álljon a közönség előtt, ám saját bevallása szerint nincs írói vénája. Néha tréfásan, de azért félig komolyan arra kéri a dumaművészeket, hogy rakjanak össze nyolc percet, ami csak az övé. Szerepelt reklámfilmben, játszott kabaréjelenetben, nyert vicces karaoke versenyt, de volt már igazi popénekes és vezetett hamburgerevő versenyt is. Merthogy néha műsorvezetőként is dolgozik: különféle rendezvényeken.

TÓTH BÉLA, AKI A SÚGÓTÁBLÁKAT MEGÍRJA

Kirakatrendező és dekoratőr volt, a Ganz Mávag dekorációs részlegében. Lenin fejeket is festett május elsejére, csinált szép dekoratőr munkákat is. Most, nyugdíjasként a felvételek előtt hatalmas műanyag táblákra, vastag filctollal írja fel azokat a kulcsszavakat, amelyek segítenek az előadónak, hogy ne felejtsen ki semmit a mondandójából. Nem szépen,   jól olvashatóan kell írnia. És pontosan. Amit a fellépő  egy cetlire lefirkant, annak úgy kell felkerülnie a súgótáblára. A múltkor azt írta valaki: „Szárban sztár”, Béla bácsi is így írta föl, pedig sejtette, hogy a Sztárban sztár című televíziós műsorról lesz majd szó. De a stand-uposok esetében persze ki tudja…

HEGEDŰS GÁBOR, AKI A SÚGÓTÁBLÁKAT KEZELI

Álommeló. Hegedűs Gábor Fábrynál kezdte gyakornokként. A felvételeknél kellett segédkeznie, később volt hangmérnök, képvágó, adásrendező, hogy most pontosan micsoda, azt nehéz egyetlen szóba sűríteni, de az biztos számos egyéb munkája mellett a Showder Klub felvételein, a nézők mögött ő tartja a Béla bácsi által megírt súgótáblákat, hogy a fellépők ne akadjanak el műsor közben. A felvétel előtt vált néhány szót a művészekkel, ismeri a szövegfolyamokat, így akkor is képben van, ha a stand-upos nem a megadott sorrendben mondja a poénokat, és elkalandozik.

TÓTH RITA SMINKES

Tóth Rita meséli: a stand-uposok általában nem rajonganak a felvételeket megelőző sminkelésért. A pici festékszóróval felvitt arcfestéket különösen nehezen viselik. Na persze: javarészt férfiak, akiknek terhes ez a macera, lényegében azt sem értik pontosan, hogy a kémia miféle produktumaival próbálja őket Tóth Rita kamera-kompatibilissé tenni. Szeretnének mihamarabb túlesni a procedúrán, legfeljebb csak azt kérik, hogy a reflektorok okozta izzadás ne látsszon rajtuk. A többi amúgy tökéletesen mindegy. És persze a kötelező pasi poénok: „Egy kis rúzs nem kellene a kollégára?…”

A képen Tóth Rita Csenki Attilát készíti ki.

FŰRI DÁVID RENDEZŐ

Állítja: egy vicces műsor rendezőjének nem viccesnek, hanem profinak kell lennie. Az élő műsor televíziós változatának azt kell segítenie, hogy a néző arra tudjon koncentrálni, amit a színpadon álló szereplő mond. A rendezőnek az egészet úgy kell becsomagolnia, hogy a közvetítés visszaadja a stand-up lazaságát, kócosságát. Az utómunka során apró korrekciókat végeznek csupán: képben, tempójában rendbe teszik a felvételt. Fűri Dávid szerint a lényeg: „Egy tévéműsoron pontosan látszik, hogy milyen hangulatban készült. Ha jó hangulatban, akkor jó lesz az adás, ha nem, akkor nem.  A Showder Klub adásai jó hangulatban készülnek…” E közben persze nagyon kell figyelnie a részletekre. A szokásostól eltérően kell felvenni például Kőhalmi Zolit, amikor hangyapapot játszik vagy Badár Tamás bűvészt. A rendezőnek tudnia kell, hogy a nézőknek mit nem szabad látniuk, lényegében tehát ismernie kell a trükkök megoldását is. De, hogy ezeket nem fogjuk kihúzni belőle soha, abban is biztosak lehetünk.